Український ринок житлової нерухомості сьогодні переживає період бурхливого розвитку. Все нові і нові девелоперські, інвестиційні та фінансові структури, будівельні компанії і навіть звичайні власники земельних ділянок заявляють про себе, виходячи на ринок нерухомості з масштабними проектами. Сьогодні в Україні склались сприятливі умови для формування та активного розвитку консалтингових послуг, що обумовлено ще й особливостями українського ринку, до яких можна віднести і брак досвіду, і зростання конкуренції, і нестабільну ринкову кон’юнктуру.
Ринок нерухомості Заходу, на відміну від України, має набагато давнішу історію. За тривалий час свого формування консалтинговий бізнес у сфері нерухомості набув особливих рис, трендів і специфіки. Сьогодні на Заході жоден девелоперський проект, будь то комерція чи житло, не обходиться без професійного консалтингу. Сформувалась своєрідна культура тісної співпраці між девелоперськими та консалтинговими компаніями.
Але давайте повернемось до українських реалій і спробуємо розібратись в специфіці саме вітчизняного ринку консалтингових послуг у сфері нерухомості.
Отже, в чому полягають складнощі?
Досить часто забудовник, ще на етапі формування концепції орієнтується на власні внутрішні очікування, досвід чи інтуїцію, ігноруючи потреби ринку. В багатьох випадках звертається до професійних консультантів на пізніх стадіях реалізації проекту, коли вже неможливо усунути стратегічні помилки, допущені в концепції. Відсутність усталеної практики довірити свій проект професійним консультантам призводить до появи на ринку великої кількості непрофесіоналів, які йдуть на поводу у замовника, схвалюючи запропоноване ним же рішення, і тим самим ще більше підривають довіру до консалтингових компаній. Бо ж багато замовників абсолютно не готові до нестандартних рішень та інноваційних ідей, орієнтуються при розробці концепцій на вже існуючі пропозиції ринку, а не на попит та споживчі переваги, і зовсім не відчувають потреби в отриманні професійної консультації, тим паче якщо вона йде врозріз з суб’єктивною думкою замовника. Саме ця помилка найчастіше властива невеликим забудовникам чи компаніям, які часто сприймають власний девелоперський проект не як бізнес, а лише як можливість самореалізації інвестора.
Крім того, через закритість ринку та відсутність єдиних стандартів аналітичні дані та оцінки різних компаній діаметрально протилежні. І ця складність властива не тільки ринку консалтингу, але і всьому вітчизняному ринку нерухомості загалом.
Резюмуючи вищесказане, хочеться дати кілька рекомендацій по ефективному співробітництву з консалтинговими компаніями:
– замовляйте професійну консультацію ще на стадії вибору майданчика. Бо яка доцільність у консультації тоді, коли ряд важливих рішень вже прийнято і щось змінити або неможливо, або дуже важко чи дорого
– обирайте професійних консультантів. Який зміст платити непрофесіоналам?
– звертайтеся до консультантів-ріелторів, котрі спеціалізуються в тому чи іншому сегменті нерухомості. Консультант-ріелтор по економ-класу не запропонує адекватну стратегію продажу елітної нерухомості, а консультант з комерційної нерухомості не розробить стратегію просування житлового комплексу.
– обирайте собі консультанта для абонентського супроводу проекту. Консультації потрібні не тільки на стадії створення концепції, але і в процесі реалізації проекту.
– обов’язково закладайте механізм відповідальності консультанта на стадії отримання консультації! Цього можна досягнути залученням консультанта до продажу об’єкта. Компанія, відповідальна за реалізацію проекту від початку і до кінця, ніколи не буде пропонувати концепцію, яку важко чи неможливо реалізувати.